e

BAŠTeAtar 2019.

 

Fesival profesionalnih pozorišnih trupa i nezavisnih produkcija

Kragujevac, 1-5. avgusta 2019.

 

IZVEŠTAJ SELEKTORA

Za razliku od prošlogodišnjih „bučnih“, angažovanih predstava, ovogodišnju selekciju
karakteriše jedan tiši ton. To ne znači da publika ove godine neće gledati predstave koje
propituju našu stvarnost, tradiciju, nasleđe. Hoće, i te kako, ali sam želeo da se na drugom
BAŠTeAtru otvori jedna, po mom mišljenju, veoma važna tema – tema izolacije, hermetičnosti,
klaustrofobije, bekstva… Uz Epske Igrice vol. 2 koje se na neki način i oslanjaju, ali i nastavljaju
na prethodno izdanje festivala, pred publikom će se naći predstave kojima sam u prethodnim
redovima pokušao da nađem zajednički imenitelj.

SELEKCIJA:
1. EPSKE IGRICE: ŽENIDBA DUŠANOVA, režija i dramatizacija Anđelka Nikolić,
Umetnička trupa Hop.La Beograd (Srbija)

U ovoj “drugoj epizodi” Epskih igrica rediteljka se bavi pesmom “Ženiba Dušanova” i
posmatra događaje koji prethode velikom veselju – sklapanju braka između srpskog cara
Dušana i latinske princeze Roksande. Taj događaj rediteljka zajedno sa glumcima
razlaže, postavljajući važna pitanja sa scene, čime se otvara živ dijalog sa publikom. Ove
Igrice Anđelka Nikolić smešta u prostor kafane, deli nas u svatove i veoma pažljivo sluša
kako ćemo i da li ćemo se uopšte osvrnuti na krivična dela koja su počinjena pre ovog
svečanog čina. Pitanje krivice i kazne, rada sudstva, krivičnog zakona više su nego
aktuelna kod nas danas. Na svu sreću, ova predstava je i duhovita, pa tako sve svadbene
žrtve, ćutnje sudstva pred, za ceo svet vidljivim, zločinima možemo lakše uz muziku da
„oplačemo“.

 

2. ŠUMA MOG DRVETA, autor: Sašo Dimoski, režija Aleksandar Ivanovski, Severno od
Impakta, Veles (Severna Makedonija)

Ovaj uzbudljivi koreodramski čin koji glumac izvodi u kamernom prostoru upečatljiv je
na više nivoa. U izboru scenskih rešenja ova predstava gledaoca može da asocira na neku
savremenu bajku namenjenu odrasloj publici. Sve se dešava u polumraku, u prirodi, šumi,
gde se nalazi junak koji se otisnuo od poznatog sveta i uputio ka nečem nepoznatom. Na
tom putu naš junak, uz sopstvene krize, ali i vanjske okolnosti, pokušava da dođe do sebe
samog. Jak, ekspresivni glumački izraz i snaga isijava iz svakog minuta ove predstave
koji,u kombinaciji sa tekstom i muzičkim i drugim zvučnim partiturama, čine da se
zamislimo nad sopstvenim životom, tačkom na kojoj se na svom sopstvenom putu
nalazimo mi sami. Otići u nepoznato i tako bolje upoznati sebe ili ostati u komfor zoni
jedno je od osnovnih pitanja koje ova predstava pokreće.

 

3. LAURA, MOLIM TE, autor: Milan Mrđa, režija Nikola Rakočević, Milan Mrđa,
Slobodan Đuričić, Laura 2000, Beograd (Srbija)

Glavni junak ove priče živi u virtuelnom svetu. Njegova komunikacija odvija se
isključivo na taj način. Njegovi dani isto izgledaju: od kreveta do kompjuterske stolice,
od jutarnjeg rituala pranja zuba i masturbacije pred kompjuterskim ekranom do pregleda
novosti na fejsbuku. I tako u krug… „Još jedan skrolovan dan, uzburkan ko more“ , reći
će on. Kako izgleda današnja Petrarkina “Laura” na koju se referiše autor ovog teksta,
kako danas izgleda ljubav pitanja su koja otvara ova predstava. Laura, molim te je priča
o usamljenosti, o otuđenju, o savremenom svetu, ali i o muzici prošlih vremena, o
šlagerima i, najzad, o junaku koji čezne za pravim kontaktom. Glumac nas na zadivljujuć
način uvodi u ovaj svet i svojom upečatljivom, skoro dokumentarističkom, a svakako
autentičnom igrom, čini da se, u najboljem smislu te reči, osetimo ne kao obična publika
u pozorištu, već kao pravi voajeri nečijeg života.

 

4. NOT THE RIGHT LEG, autori: Danka Sekulović i Ana Popović, režija: Ana Popović,
Cirkusfera i Tri groša, Beograd (Srbija)

U ovoj predstavi bez teksta izvođačica nas provodi kroz svoj sopstveni proces
ozdravljenja – od trenutka fizičke povrede do oporavka. Na tom putu ona nas svojom
igrom navodi na niz asocijacija koje mogu da se jave tokom gledanja ovog savremenog
scenskog performansa. Jesmo li svesni svog tela, jesmo li svesni koliko možemo biti
kreativni koristeći se svojim telom? Sa druge strane, nameće se pitanje koliko opterećenje
(izvođačko) telo može da podnese i koji je to trenutak kada ono izda svog vlasnika? Da li
je bavljenje umetničkom igrom, performansom ili uopše nekom artističkom veštinom
koja vapi za javnim pokazivanjem danas kod nas toliko na margini da nam sav napor koji
performeri ulažu deluje kao entuzijastički poduhvat koji u svoj svojoj punoći ostaje u
senci drugih izvođačkih praksi?

 

5. OVDE JE LEPO –SEČEM DRVO, JEDEM PASULJ, autor: Filip Grujić, režija: Milja
Mazarak, FDU i FIST, Beograd (Srbija)

Rediteljka u postavci ovog teksta (mladog i nagrađivanog pisca) govori o mladim ljudima
koji, suočeni sa svojim problemima, ne nalaze bolje rešenje nego da odu u regrutni centar
– mesto gde osećanja nema. Ovu piščevu fantaziju rediteljka scenski uobličava na jedan
elegantan način, smeštajući glumce u kocku „providnih“ zidova. Precizna igra glumaca
podržana je originalnom muzikom (Draško Adžić), koja u ovako osmišljenom scenskom
prostoru čini predstavu više nego vrednom gledanja.Pored toga, ili pak pre svega,
predstava otvara pitanja porodičnih odnosa, roditeljskih očekivanja, frustracija, nesloboda
u porodici, nejasnoća i barijera u emotivnim vezama. Zajedno sa “Laurom” iz ove
selekcije, predstava “Ovde je lepo…” tretira hermetični, usamljeni svet mladog čoveka
koji, ne našavši smisao u pravom životu, pokušava da ga pronađe u izmišljenoj stvarnosti.

 

Beograd, jul 2019.
Aleksandar Đinđić

Selekcija Bašteatra 2019.

 

Selektor, dr.um. Aleksandar Ðinđić

je za BAŠteAtar 2019. izabrao sledece predstave:

 

01. ”Laura, molim te”
Autor: Milan Mrđa
Režija: Nikola Rakočević, Milan Mrđa i Slobodan Ðuričić
Produkcija ”Laura2000”
Beograd, Srbija

 

02. ”Šuma mog drveta”
Autor: Saša Dimoski
Režija: Aleksandar Ivanovski
Produkcija ”N.U.C.K. jhk Džinot”
Veles, Severna Makedonija

 

03. ”Not the right leg”
Autori: Danka Sekulović i Ana Popović
Režija: Ana Popović
Produkcija ”Cirkusfera” i ”Tri groša”
Beograd, Srbija

 

04. ”Ovde je lepo – secem drvo, jedem pasulj”
Autor: Filip Grujić
Režija: Milja Mazarak
Produkcija ”FDU” i ”Fist”
Beograd, Srbija

 

05. ”Epske igrice: Ženidba Dušanova”
Autor: Narodna pesma
Režija: Anđelka Nikolić
Produkcija ”Hop la”
Beograd, Srbija

 

o